Hak og Snit

Hvad er en plantebaseret kost?

På engelsk hedder kosten ”Whole-food plant-based diet”.

Whole-food: beskriver den hele naturlige fødevare, som er minimalt eller slet ikke forarbejdet.

Plant-based: beskriver, at det er fødevarer som kommer fra planter.

Her er et hurtigt overblik over, hvilke kategorier en plantebaseret kost inkluderer.

Frugt: alle typer frugt (bananer, æbler, druer, bær, appelsiner, citroner, mangoer, m.m.)

Rodfrugter: kartofler, søde kartofler, rødbeder, pastinakker, mm.

Grøntsager: alle typer grøntsager (peberfrugter, majs, avokado, kål, spinat, mm.)

Fuldkornsproduker: quinoa, amaranth, brune/fuldkorns ris, havregryn, hirseflager, speltkerner, kernebyg, fuldkornsmel, m.m.

Bælgfrugter: alle slags bønner (kidneybønner, sojabønner sorte bønner, mungbønner, edamame bønner, grønne linser, røde linser, kikærter). Der findes et utal indenfor denne kategori, så man løber aldrig tør for mulighed for at forny sig.

Nødder, frø og kerneri mindre mængder, ca 30 gram om dagen.

Derudover er det er vigtigt, at du supplerer med B12- vitamin, da det ikke findes i planter samt D-vitamin, som det faktisk anbefales alle der bor i norden tager.

“Personligt går jeg efter at leve så tæt på 100 % plantebaseret som muligt, hvorfor min anbefaling vil være, at spise så meget som muligt af disse kategorier.”

Fordele ved at spise en plantebaseret kost

Kan forebygge og behandle mange sygdomme

Der findes masser af forskning, som underbygger det faktum, at plantebaseret kost kan forebygge og ligefrem helbrede en lang række sygdomme. Se kilde her.

Vægtjustering

Du vil opleve, at din vægt vil justeres til det, der naturligt passer til din krop, uden behov for at skulle tælle kalorier.

Ændrede smagsløg

Du vil opleve at dine smagsløg ændres, når du ikke længere spiser animalske produkter, idet mange af disse er tilsat store mængder salt.